Nemovitosti s virtuálními prohlídkami se prodají až o 31% rychleji

Posledních 5 let se již technologie 3d skenování nemovitostí využila ve spojených státech u nemalého počtu prodejních inzerátů. Díky tomu již dnes máme nějaká data.

Proběhly dvě, metodologicky odlišné studie, přičemž z obou vyplývá, že inzeráty s virtuální prohlídkou nejen, že se rychleji prodají, ale také za vyšší cenu.


První studie statistickými nástroji mapovala inzeráty na MLS v USA (český ekvivalent je IMMO2). Zkoumala jednotlivě všechny regiony USA a v nich velké množství inzerátů se stejnými parametry. Výsledkem analýzy bylo zjištění, že nemovitosti v inzerátech s 3d prohlídkou jsou prodány v průměru o 4-9% dráž (v závislosti na regionu) a zároveň se prodávají až o 31% rychleji.

Zatímco první studie vycházela z velkého množství inzerátů, druhá studie si vybrala jeden region a v něm nalezla malý počet co nejpodobnějších nemovitostí. Důraz byl kladen především na co nejpřesnější výběr co nejvhodnějších nemovitostí pro porovnání. Půlka s virtuální prohlídkou, půlka bez. Výsledkem byla rychlost prodeje o 20% vyšší a cena o 4.8% vyšší v případě inzerátů s prohlídkou.


Obrovské množství faktorů ovlivňuje jak cenu, tak rychlost prodeje každé nemovitosti. Tvůrci studií se snažili všechny tyto proměnné zachytit, ale pro Českou Republiku by data vyšla opět trochu jinak. Proto pro náš trh ta čísla musíme brát spíš informativně.


Další, řekl bych ještě zajímavější statistikou, je zájem klientů o virtuální prohlídky. Bylo osloveno tisíc zájemců o nemovitost a tisíc lidí, kteří nemovitost prodávali. 63% z generace X, 83% miléneálů a 94% z gererace Z, by přešlo na realitního makléře, který nabízí virtuální prohlídky. Zároveň 99% dotázaných považuje virtuální prohlídku za konkurenční výhodu a 55% dotázaných by bylo dokonce schopných koupit nemovitosti bez fyzické prohlídky.


Nejde o přesná procenta, ale o uvědomění, že mladší generace, která s internetem a technologiemi vyrůstala, virtuální prohlídky preferuje.


Když se technologie 3d skenování objevila, většina lidí tak nějak deduktivně tušila, že když si klient bude moct nemovitost virtuálně “proběhnout”, usnadní a především zrychlí mu to výběr. Jak čas letí, můžeme si tuto domněnku potvrdit nasbíranými daty a každý realitní makléř se může lépe rozhodnout, jestli se mu tento způsob prezentace nemovitosti vyplatí.


Více informací, za jakých podmínek se dá virtuální prohlídka pořídit najdete na této stránce.


Zdroje:

https://www.nar.realtor/sites/default/files/documents/2019-home-buyers-and-sellers-generational-trends-report-08-16-2019.pdf

https://matterport.com/blog/property-buyers-and-sellers-want-listings-3d-tours

https://matterport.com/blog/3d-tours-properties-sell-31-faster-and-higher-price